tisdag 13 november 2007

Välkommen, Marknaden!

Jag läser i fredagens Computer Sweden (9/11 nr 108) att Åsa Torstensson tycker att staten nu har gjort sitt i bredbandsutbyggnaden. Nu är det i stället dags för Marknaden (utgår från att hon menar privat eller publikt ägda bolag) att fortsätta och bygga ut till de som ännu inte har bredband.

Jag önskar henne välkommen till verkligheten.

Min verklighet i Landskrona är att trots vår höga penetration av fiber i kommunen, så är det fortfarande många områden som inte omfattas av begreppet bredband och än mindre av begreppet Fiber To The Home, FTTH.

Att tala om bredband för alla är populärt men tämligen intetsägande så som dagens marknad ser ut. Du kan få bredband idag med så låg bandbredd som 124 kbit. I min värld är det inte bredband utan endast en fast uppkoppling - nog så viktigt, men inte bredband.

Låt mig ta ett talande exempel: Ven.

På Ven bor det ett begränsat antal bofasta (åretruntboende) och ett oöverskådligt antal sommargäster och övernattande turister. Underlaget för att etablera en ADSL-station på ön tyckte Telia och flera andra operatörer var alldeles för dåligt, så Ven-borna fick nöja sig med modemuppkoppling via telefonlinjen.

Idag har flertalet venianer ADSL-uppkoppling genom LaNets försorg och är uppkopplade mot vårt nät via den radiolänk som vi etablerade på ön tillsammans med Landskrona Kommun för ett antal år sedan. ADSL-verksamheten vi bedriver på ön är egentligen halvt olaglig - kommuner skall inte vara ISP - men här finns det inget som helst intresse från några av "marknadens aktörer" att etablera sig.

En av våra önskeprojekt för framtiden är att kunna dra en fiberkabel till Ven så att vi kan slippa ADSL och i stället få fler FTTH (med en radiolänk på blir den möjliga bandbredden för liten för något annat än ADSL) - men att få Tele2, Bredbandsbolaget eller någon annan på "marknaden" att ta det initiativet finns inte på kartan. De tjänar ju inga pengar på en sån lina förrän efter kanske 30 år!

Att i den verkligheten som, kommunal aktör, luta sig tillbaka och säga att nu får marknaden forsätta värvet är en praktisk utopi som ingen runt bordet är intresserade av att uppnå. Vi ser samhällsnyttan och det demokratiska behovet på ett sätt som "marknadens aktörer" aldrig skulle få in i sina kalkyler.

Och skulle det mot all förmodan finnas en "marknadsaktör" som t ex drar fiber till Ven, som tror jag knappast att de skulle vara intresserade av att släppa in andra tjänsteleverantörer på samma lina. den garanterade öppenheten som stadsnäten ändå står för skulle helt gå förlorad.

Mot bakgrund av detta anser jag att fibernät likaväl som vägnät i en kommun bör ägas av kommun eller stat och att initiativet inte bör överlåtas till privata bolag.

Men kan någon garantera öppenheten och ändå vilja investera i fibernät här, så är det bara att slå mig en signal - jag är idel öra!

Inga kommentarer: